Miten lainaan

Taidelainaamo Theodor

Loviisan taideyhdistyksen taidelainaamo mahdollistaa jäsentaiteilijoidensa teosten hankkimisen matalalla kynnyksellä. Loviisan taideyhdistys toimii taiteilijan ja lainaajan välisenä jäsenpalvelun (Taidelainaamo Theodor) toteuttajana.

Taidelainaus on taiteen vuokraamista tai ostamista osamaksulla ilman korkoa tai muita lisämaksuja. Vuokraamalla teoksen voit tutustua siihen rauhassa ennen lopullista ostopäätöstä. Teostarjontamme on esillä verkkopalvelussamme. Osa palvelussa olevista teoksista on nähtävillä myös lainaamossamme. Lisäksi teoksia voi tilata katsottaviksi lainaamoon.

Päättäessään lainata teoksen, asiakas sitoutuu maksamaan kuukausivuokraa ja noudattamaan taidelainaamon sääntöjä koko laina-ajan, kunnes teos on palautettu tai teoksen koko hinta on katettu kuukausivuokria maksamalla. Teoksen voi halutessaan palauttaa takaisin, jolloin kuukausittaista maksua ei tarvitse enää maksaa, mutta maksettuja eriä ei palauteta asiakkaalle.
Voit siis ostaa teoksen omaksesi maksamalla lainaeriä, kunnes teoksen kokonaishinta on maksettu. Tällöin lainaaminen toimii kuin koroton osamaksu. Voit myös missä vaiheessa tahansa maksaa loppuun erät, jolloin teos siirtyy sinun omistukseesi. Teos on aina taiteilijan omaisuutta siihen saakka, kun kaikki maksuerät ovat maksettuja.

Teoksen kuukausivuokra lasketaan oheisen taulukon mukaan. Teosvuokra laskutetaan etukäteen kuukausittain. Pisin mahdollinen laina-aika on 2,5 vuotta

• alle 100 € teokset ja kehystämättömät grafiikanvedokset ja piirrokset asiakas sitoutuu lunastamaan omakseen kertamaksulla
• 101 – 400 € teokset – 20€ kuukaudessa, kunnes myyntihinta on maksettu
• 401 – 700 € teokset – 30€ kuukaudessa, kunnes myyntihinta on maksettu
• 701 -1200 € teokset – 40€ kuukaudessa, kunnes myyntihinta on maksettu
• 1201€ teokset – tai kalliimmat sopien erikseen kuukausierät

Lainaamon henkilökunta tekee asiakkaan kanssa kirjallisen lainaussopimuksen, missä yhteydessä teos valokuvataan. Sopimuksen allekirjoitustilanteessa, asiakkaan henkilöllisyys varmistetaan virallisesta dokumentista. Lainatessaan teoksen asiakas maksaa ensimmäisen lainaerän + 5 € kertaluonteisen palvelumaksun heti. Kun asiakas on allekirjoittanut sopimuksen ja maksanut 1.kuukauden vuokran palvelumaksuineen, teoksen saa viedä kotiin.

Muutaman päivän sisällä lainauksesta Loviisan taideyhdistys lähettää kuukausimaksuohjeet asiakkaalle sähköpostitse. Laskussa on viitenumero, maksutiedot sekä kaikki loput lainaerät mainittuina. Taidelainaamolla on oikeus vaatia teos palautettavaksi välittömästi, jos lainan maksu myöhästyy yli kuukaudella. Jos teosta ei palauteta maksumuistutuksen eräpäivään mennessä taidelainaamoon, eikä lainaussopimusta uusita, on lainaajan maksettava lisäksi sakkona yhden kuukauden lainausmaksu.

Teoksen voi ostaa myös samoin tein

Taidelainaamo välittää Loviisan taideyhdistyksen jäsentaiteilijoiden teoksia. Teoksia voi ostaa Taidelainaamo Theodorista myös kertaostona, ja maksuvälineinä käyvät yleisimmät pankki- ja luottokortit.

Teoksen varaaminen

Asiakas voi tilata katsottavaksi taidelainaamoon enintään kolme teosta kerrallaan. Näyttöajankohdasta sovitaan asiakkaan ja taiteilijan kanssa etukäteen. Teoksia on mahdollista varata yhden viikon ajaksi lainaamoon. Varauksen voi tehdä sähköpostitse tai puhelimitse. Viikon varausaika alkaa siitä, kun teos on toimitettu taidelainaamoon. Asiakkaalle voidaan järjestää myös työhuonekäynti suurikokoisen teoksen katsomiseksi. Varaus ei sido asiakasta mihinkään. Emme toimita teoksia postitse.

Yleistä

Teoksen palautuksen yhteydessä, taidelainaamon työntekijä tarkistaa ja hyväksyy palautuksen. Asiakas on velvollinen korvaamaan taiteilijalle lainaamalleen teokselleen laina-aikana aiheutuneet vahingot.

Loviisan taideyhdistys toimii lainaamotoiminnassaan valtakunnallisesti käytössä olevien yleisten sääntöjen ja ohjeiden mukaan. Teosten lainaamisen yhteydessä mahdollisesti syntyneissä riita- ja rikosasioissa yhdistys pyrkii selvittämään asiaa parhaan kykynsä mukaan. Ratkaisemattomat riita-asiat käsitellään tarvittaessa Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa.